Według najnowszych badań, nie zawsze należy sugerować się ceną, ponieważ może ona wpłynąć na nasze decyzje przy wyborze np. pożywienia. Autorzy badania ze Szkoły Biznesu Fisher na Stanowym Uniwersytecie Ohio odkryli, że ludzie często uważają, że zdrowe jedzenie jest droższe, choć nie mają na to żadnych dowodów.

Chociaż istnieją pewne rodzaje zdrowej żywności, które mają wyższą cenę, gdyż są bardziej kosztowne, jak np. produkty ekologiczne i bezglutenowe, to nie zawsze droższe jedzenie jest zdrowsze. Naukowcy zbadali postrzeganie cen zdrowych produktów przez ludzi w serii eksperymentów.

W jednym z nich zespół podał uczestnikom informacje na temat nowego artykułu spożywczego Muesli. Niektórym osobom powiedziano, że produkt był zdrowotnej klasy A (zdrowa żywność), natomiast pozostałym oznajmiono, że produkt był klasy C (mniej zdrowy). Poproszono ich o określenie ceny produktu. Jak się okazało, ta grupa, której powiedziano, że Muesli jest klasy A, podawała wyższe ceny, niż pytani w drugiej grupie.

W następnym eksperymencie zespół postanowił zbadać, czy ta teoria wpływa na zachowanie ludzi, jeśli chodzi o wybór żywności. Uczestnicy zostali poproszeni o wyobrażenie sobie, że kolega z pracy poprosił ich o zamówienie obiadu. Połowie badanych powiedziano, że ich współpracownik prosił o zdrowy obiad, podczas gdy pozostali nie mieli takiego zalecenia. Następnie uczestnikom zaoferowano dwa produkty spożywcze na ekranie komputera: wrap z kurczakiem balsamicznym i wrap z pieczonym kurczakiem, podając składniki obu potraw.

Naukowcy odkryli, że uczestnicy, którzy zostali pouczeni, aby wybrać zdrowy produkt, częściej wybierali droższy niezależnie od tego, który to był wrap. Sugeruje to, że nasze wybory żywieniowe mogą znajdować się pod wpływem przekonań, że produkty zdrowe są droższe. – Ludzie nie tylko wierzą, że zdrowe jedzenie jest droższe, ale dokonują również wyborów na podstawie tego przekonania – zwracają uwagę badacze.

W kolejnym eksperymencie osobom badanym zaprezentowano nowy produkt o nazwie „Najzdrowszy Proteinowy Batonik na Naszej Planecie”. Uczestnikom podano różne ceny batona. Wszyscy testowani mieli możliwość przeczytania recenzji przed wydaniem swoich opinii na temat produktu.

Okazało się, że grupa, której podano niższą cenę, częściej czytała recenzję o produkcie, niż grupa, której podano wyższą cenę. Sugerowało to, że badani nie mogli uwierzyć, że zdrowy batonik jest tani, łatwiej im było zaakceptować fakt, że to, co zdrowe, kosztuje dużo więcej.

Red. (źródło: portal.abczdrowie.pl)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ