Osoby stosujące dietę śródziemnomorską cechują się lepszym funkcjonowaniem poznawczym, a zwłaszcza większą wydajnością pamięci – wnika z badań prowadzonych od 2000 r. przez naukowców z Uniwersytetu Technologicznego w Melbourne.

Dieta śródziemnomorska pozytywnie wpływa na funkcjonowanie poznawcze człowieka – poprawia koncentrację, pamięć i zdolności werbalne. Szczególnie dobrze oddziałuje na pamięć długotrwałą i roboczą oraz funkcje wykonawcze związane z planowaniem i rozwiązywaniem problemów.

Badacze uważają, że dieta śródziemnomorska:

  • zmniejsza stan zapalny organizmu,
  • zaopatruje ciało w niezbędne składniki odżywcze (mikroelementy, witaminy i minerały),
  • wzmaga metabolizm,
  • pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała,
  • zwiększa stężenie polifenoli we krwi,
  • zmienia skład mikrobioty jelitowej.

Dzięki takiemu działaniu polepsza funkcjonowanie poznawcze u młodych, jak również opóźnia spadek sprawności umysłowej u osób w podeszłym wieku.

Dieta śródziemnomorska oznacza sposób odżywiania się, który opiera się na konsumpcji dużej ilości ryb, świeżych owoców i warzyw, roślin strączkowych, orzechów, nasion oraz oliwy z oliwek, przy jednoczesnym unikaniu nabiału i czerwonego mięsa.

Oprac. ŁG

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ