Raport „Zwyczaje Polaków związane z korzystaniem ze smartfonów i tabletów” pokazuje, że mobilne urządzenia służą nam zarówno do sprawdzania wiadomości (81 proc.), obsługiwania elektronicznej poczty (78 proc.), korzystania z portali społecznościowych (61 proc.) czy oglądania filmów (65 proc.), jak i dokonywania zakupów oraz różnego typu rezerwacji (57 proc.), m.in. gastronomicznych i związanych z zamawianiem jedzenia online.

Według raportu „Rynek gastronomiczny w Polsce 2016”, zamawiając jedzenie online chętniej sięgamy po aplikację mobilną, niż wchodzimy na stronę internetową. Jak pokazuje analiza dotycząca trendów w zamawianiu posiłków online, przeprowadzona przez serwis Pizza Portal, liczba pobrań aplikacji mobilnych związanych z e-zamówieniami, zwiększyła się w ciągu dwóch lat o 250 proc. Zwrot ku mobilności widać także na przykładzie sposobów płatności za jedzenie, gdzie transakcje w sieci coraz częściej zastępują tradycyjną gotówkę.

Wygoda i nowe smaki

Oszczędność czasu i wygoda to główne powody, dla których zamawiamy jedzenie online (30 proc.). Jedzenie kupujemy w sieci, bo albo nie mamy ochoty na gotowanie (25 proc.), albo nie znajdujemy pod ręką nic do zjedzenia (21 proc.). Do zamawiania dań w Internecie motywuje nas też brak chęci do wychodzenia z domu (15 proc.) oraz szczególne okazje, jak urodziny czy firmowa impreza (6 proc.).

Nie bez znaczenia jest również możliwość poznania opinii innych użytkowników przed złożeniem zamówienia (35 proc.) oraz szerokie menu, które oferują portale skupiające zamówienia na jedzenie online (25 proc.). Pierwsze serwisy do zamawiania posiłków w sieci powstały w Polsce 10 lat temu (NetKelner.pl czy Szama.pl). Obecnie najważniejszą popularnością cieszą się trzy serwisy: Pizza Portal, Pyszne.pl i Up Menu.

Polacy najczęściej zamawiają w sieci w dania kuchni włoskiej (ponad 50 proc.), ale otwarci są też na nowe smaki. Mamy również coraz większą tendencję do sięgania po tradycyjne dania kuchni polskiej (pierogi, zestawy z kotletem schabowym). Rośnie popularność dań wegetariańskich (wegeburgery czy potrawy z tofu) oraz zestawów sushi.

Gastronomia on-line

Gastronomia w wersji on-line to ogromne wyzwanie dla restauracji. Jeden błąd kosztuje falę negatywnych opinii e-klientów. Sprawną obsługę zamówień zapewnia odpowiednie oprogramowanie gastronomiczne. Właściwa technologia zarządzania zamówieniami pozwala zapanować nad kolejnymi etapami przygotowania jedzenia na dowóz.

Dobre oprogramowanie gastronomiczne powinno być przede wszystkim łatwe w obsłudze i dawać szansę na szybką identyfikację klienta (adres dostawy, kontakt). Większość systemów gastro, jak np. oferowany przez NetPOS, daje możliwość przyjęcia zamówienia na określoną godzinę oraz zaznaczenia, czy klient preferuje dowóz, czy odbiór osobisty.

System ma duże znaczenie na kolejnym etapie realizacji e-zamówienia, gdyż zależy od niego dostarczenie zamówienia pod właściwy adres w możliwie najlepszym czasie (podgląd trasy) i rozliczenie dostawcy. Podobnie jak możliwość ustalania opłat za dostawy dzięki systemowi POS (podział miasta na strefy) czy raportowania kosztów, rentowności biznesu oraz sprzedaży.

Raporty są dobrym narzędziem do analizy akcji marketingowych i promocji. System zestawia informacje o liczbie rozdanych ulotek w danej strefie ze sprzedażą, co pozwala sprawdzić, czy dana akcja przyniosła oczekiwany efekt.

Red. (źródło: Comunicativo)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ