Wiedza i świadomość żywieniowa społeczeństwa nie mają swoich realnych odniesień do codziennej praktyki. Występuje rozbieżność między posiadaną wiedzą żywieniową a rzeczywistymi zachowaniami Polaków.

Badania potwierdzają, że deklaratywnie najważniejszym elementem przy wyborze produktów jest ich wartość prozdrowotna. Co więcej, wiedza na temat właściwego odżywiania wśród polskiego społeczeństwa rośnie – aż 54 proc. Polaków wskazuje, że najistotniejszym działaniem, jakie można podjąć w celu poprawy stanu zdrowia, jest zdrowa dieta, a 81 proc. twierdzi, że odżywia się zdrowo i postrzega swoją dietę jako zbilansowaną.

Spożywamy to, co lubimy

Jednak pomimo deklaracji, jedynie 12 proc. Polaków zwraca uwagę na zdrowe odżywianie i staranny dobór potraw. Produkty, które wymieniane są jako niedostateczne w ich diecie, to najczęściej ryby (60 proc.), kasze (29 proc.), owoce (23 proc.), warzywa (18 proc.) i produkty mleczne (12 proc.). Co piąta osoba przyznaje, że spożywa to, co lubi, nie zwracając uwagi, czy jest to zdrowe, czy nie. Przykładem mogą być badania dotyczące diety kobiet w ciąży.

– Wiemy, że żywienie prenatalne jest bardzo ważne z punktu zdrowia dziecka, a jednocześnie badania potwierdziły, że ponad połowa kobiet w ciąży stwierdziła, że nic nie zmieniła w swojej diecie, co więcej dużo kobiet wie, że powinno się jeść warzywa i owoce, ale tylko 17 proc. to rzeczywiście czyni – wyjaśnia prof. dr hab. Krystyna Gutkowska z Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez dr inż. Elizę Kostyrę oraz dr inż. Annę Piotrowską, z Katedry Żywności Funkcjonalnej, Ekologicznej i Towaroznawstwa na SGGW, znaczący wpływ na wybory żywieniowe konsumentów ma to, co widoczne dla oka. Percepcja wizualna odgrywa kluczową rolę we wszystkich procesach użytkowania produktu, a przy wyborze produktu ocena żywności odbywa się poprzez wykorzystanie zmysłów. Tak więc jakość sensoryczna determinuje wybór produktów i wpływa na ich akceptację i spożycie. Konsumenci w coraz większym stopniu doceniają też informacyjną funkcję opakowań.

Zbilansowana dieta

Podstawę zbilansowanej diety powinny stanowić warzywa, owoce i ich przetwory. Jak informuje dr hab. Dariusz Włodarek, badania wskazują, że np. sok pomarańczowy może wpływać na zmniejszenie ryzyka wystąpienia zespołu metabolicznego poprzez zmniejszenie stresu oksydacyjnego, stanu zapalnego oraz poprawę profilu lipidowego. Kaloryczności soków na tle innych często spożywanych produktów jest niewielka, np. 100 g chleba dostarcza ok. 248 kcal, tymczasem w 100 g soku pomarańczowego znajduje się jedynie ok. 46 kcal. Kaloryczność soków zbliżona jest bowiem do owoców i warzyw, które wykorzystano do ich produkcji.

Mimo, że branża przetwórstwa owoców i warzyw prężnie się rozwija i jest jedną z ważniejszych gałęzi w produkcji artykułów spożywczych i napojów w Polsce, to spożycie soków owocowych i owocowo-warzywnych spada regularnie od 2008 r., gdy na jedną osobę przypadało 12,2 l soków rocznie. Obecnie to jedynie 3 łyżki dziennie. Jak mówi Barbara Groele, sekretarz generalny Krajowej Unii Producentów Soków, w społeczeństwie nadal panują mity, które negatywnie wpływają na obraz soków.

Edukacja żywieniowa

– Nasze stowarzyszenie bardzo aktywnie działa na rzecz dotarcia do konsumentów z rzetelnymi informacjami dotyczącymi soków. Konsumenci nie mają świadomości, że soki to wartościowe produkty, które mogą wzbogacić codzienną dietę. Wśród popularnych mitów często pojawia się ten dotyczący pasteryzacji, a mało kto wie, że to proces, który zabezpiecza produkt, nie zmieniając poziomu soli mineralnych i większości witamin, a jak pokazują nowe wyniki badań, może nawet zwiększać biodostępność niektórych fitoskłaników, jak likopen i beta-karoten. Co więcej, do soków i nektarów owocowych i warzywnych zabronione jest dodawanie substancji konserwujących i barwników. Do soków owocowych również nie wolno dodawać żadnych cukrów oraz substancji słodzących, czyli słodzików. Nie wolno również dodawać innych aromatów, niż te, które uzyskano z tego surowca, z którego sok został wyprodukowany. Dlatego szklanka soku zgodnie z informacją IŻŻ może być jedną z zalecanych pięciu porcji warzyw i owoców dziennie – przekonuje Barbara Groele.

Eksperci podkreślają, że wiedza żywieniowa nie ma swoich realnych odniesień, dlatego tak ważne jest podjęcie skutecznych działań edukacyjnych w zakresie popularyzowania racjonalnych nawyków żywieniowych, które konsumenci z łatwością będą mogli zastosować w praktyce. Badania konsumenckie wykazują bowiem, że Polacy poszukują produktów smacznych, wygodnych i zdrowych.

Źródło: Krajowa Unia Producentów Soków

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ