Nasz apetyt w upalne dni maleje i niewiele osób ma dodatkowo ochotę na gorące potrawy. Jednak to, że nie odczuwamy głodu nie oznacza, iż możemy zapominać o zasadach zdrowego odżywiania i o dostarczaniu codziennej, niezbędnej dla zdrowia dawki witamin oraz innych składników odżywczych.

Jak więc zadbać o zdrową dietę latem, gdy nasz apetyt się zmniejsza, a my nie odczuwamy głodu i rezygnujemy z posiłków?

Jak zauważa Dr Aneta Górska-Kot, Ordynator Oddziału Pediatrii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Niekłańskiej w Warszawie:

– Pomijanie posiłków może mieć groźne dla zdrowia konsekwencje, ponieważ nasz organizm, bez względu na porę roku wymaga każdego dnia dostarczenia odpowiedniej dawki witamin, makroelementów oraz innych składników odżywczych. Latem, mimo zmniejszonego apetytu, nie możemy pozwolić sobie na rezygnację z zasad zdrowego odżywiania. Starajmy się mimo wszystko jeść regularnie i lekkostrawnie. Rano przygotujmy śniadanie, które zapewni nam energię na dalszą część dnia, a jednocześnie dostarczy dawkę cennych składników odżywczych. Mogą to być np. kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z plasterkiem sera i pomidorem, do tego szklanka soku i już mamy wartościowy, a zarazem lekki posiłek. W upalne dni w porze obiadowej wcale nie musimy jeść dań na ciepło. Możemy zjeść np. chłodnik lub wypić szklankę soku warzywnego. Do tego lekka sałatka z kawałkami chudego mięsa, pełnoziarnistym makaronem lub kaszą, a na deser sałatka owocowa, np. z owoców sezonowych. Korzystajmy z dobrodziejstw pełni sezonu i sięgajmy po różnorodne warzywa i owoce, których teraz jest najwięcej.

Lekko, różnorodnie i kolorowo

Sezon na świeże warzywa i owoce jest w pełni, łatwo więc przygotować lekkie przekąski, które wymagają niewiele czasu w kuchni, a zaspokajają głód jednocześnie zapewniając odpowiednią dawkę witamin oraz mikro- i makroelementów. Niech na naszych talerzach będzie lekko, różnorodnie i kolorowo. Niech pojawiają się na nich sałatki bogate w żółte, pomarańczowe i czerwone warzywa, takie jak np. papryka, pomidory, marchew, które dzięki zawartej w nich witaminie A (w postaci beta karotenu) zadbają o promienny wygląd naszej skóry, przedłużając letnią opaleniznę i chroniąc nas przed szkodliwym promieniowaniem UV. Najlepsze jako baza do lekkiej sałatki są zielone warzywa liściaste – źródło witaminy E, naturalnego przeciwutleniacza.

Dobrym wyborem nie tylko do sałatek, ale też na letniego grilla będzie bogaty w potas bakłażan czy cukinia zawierająca witaminę A w postaci beta karotenu. Natomiast alternatywą dla talerza ciepłej zupy w upalny dzień może stać się szklanka przecierowego soku warzywnego lub pomidorowego. Taki przecier – podobnie jak warzywa, z których powstał – zaspokoi głód, a jednocześnie w szybki sposób dostarczy składników odżywczych. Sok pomidorowy jest szczególnie polecany na upały, ponieważ zawiera potas, pierwiastek istotny dla równowagi elektrolitowej organizmu, który w czasie ciepłych dni szybciej tracimy. 200 ml takiego soku to ok. 500 mg tego pierwiastka, co zapewnia pokrycie dziennego zapotrzebowania na potas w ok. 25 proc. W dodatku zawarty w soku pomidorowym likopen – cenny antyoksydant, poddany podczas jego przygotowania obróbce termicznej, ma wyższą aktywność niż ten z surowych pomidorów.

Owoce – witaminy i minerały

Latem możemy wreszcie nacieszyć się owocami, na które czekamy cały rok: malinami, truskawkami, jagodami, czereśniami, brzoskwiniami. To doskonała, rześka, letnia przekąska i składnik wielu pysznych, lekkich deserów. Owoce znakomicie nawodnią organizm w upalne dni i dostarczą mu jednocześnie witamin i składników mineralnych. Prócz tych sezonowych, korzystajmy także z owoców cytrusowych oraz z powstałych z nich soków – pomarańczowego czy grejpfrutowego. Są bogatym źródłem witaminy C, której organizm nie potrafi sam gromadzić i którą szybciej tracimy aktywnie spędzając czas w ciepłe dni. Ich kwaskowaty smak znakomicie orzeźwi w upały. Z kolei arbuz, który latem smakuje najlepiej, składa się w ok. 92 proc. z wody, więc ugasi pragnienie, a jednocześnie dostarczy nam składników mineralnych, m. in. potas.

Prócz właściwego odżywiania, pamiętajmy też o właściwym nawodnieniu organizmu w czasie gorących dni, czyli piciu odpowiedniej ilości płynów, także między posiłkami. To szczególnie ważne, ponieważ w czasie upałów tracimy – wraz z potem – przez skórę cenne składniki mineralne. Oprócz wody, sięgajmy dodatkowo po soki, które nie tylko doskonale nawodnią i orzeźwią, ale też dostarczą nam niezbędnych składników mineralnych, pochodzących z warzyw i owoców, takich, jak sód, potas, magnez, wapń. Dla szczególnie aktywnych latem dzieci, dobrym źródłem potasu, może być szklanka tak lubianego przez nie soku jabłkowego, która zawiera ok. 200 mg tego pierwiastka.

Źródło: Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ