Rozpoczął się czas, kiedy ze straganów znikają świeże warzywa i owoce. Często w okresie tym z góry zakładamy, że nasza dieta pozbawiona będzie cennych substancji odżywczych i witamin. Ale czy rzeczywiście jesienią i zimą skazani jesteśmy na produkty o niższej wartości?

Warzywa i owoce to podstawa zdrowego odżywiania. W nowej Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, ogłoszonej z początkiem tego roku przez Instytut Żywności i Żywienia, zajęły one kluczowe miejsce, poza aktywnością fizyczną.

Badania pokazują, że dieta bogata w warzywa i owoce w znaczącym stopniu wpływa na długość życia. Niezwykle ważną rolę w diecie odgrywają bowiem witamina C, beta-karoten, witamina E oraz witamina D.

– Z badań wynika, że warzywa i owoce w istotny sposób zmniejszają zachorowalność na choroby układu krążenia, cukrzycę i nowotwory. Dlatego jako Instytut tak mocno zwracamy uwagę na to, jak ważna jest ich rola w codziennej diecie. Szczególnie w okresie jesieni i zimy, kiedy organizm narażony jest na działanie niekorzystnych czynników zewnętrznych, wirusy i bakterie, prawidłowo zrównoważona dieta, bogata w warzywa i owoce odgrywa kluczową rolę – mówi Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia.

W okresie jesienno-zimowym świeże produkty, a szczególnie warzywa, często tracą smak i aromat. Czasami nawet ich kolor jest inny od tego, który obserwujemy na produktach dostępnych późną wiosną i latem. Z tego powodu w okresie tym coraz rzadziej i mniej chętnie po nie sięgamy sprawiając, że dieta staje się uboga w niezbędne do prawidłowego funkcjonowania substancje odżywcze. Najlepszym przykładem takiego warzywa jest popularny i niezwykle bogaty w substancje odżywcze pomidor. Powinien on regularnie gościć w menu, przynajmniej kilka razy w tygodniu, ponieważ dostarcza do organizmu witaminę A, E, C witaminy z grupy B, potas, beta-karoten, polifenole, błonnik pokarmowy i niezwykle cenny antyoksydant – likopen.

– W okresie jesieni i zimy, doskonałym rozwiązaniem jest sięganie po przetwory warzywne. Oczywiście należy wybierać te bez dodatku sztucznych substancji, a jedynie wzbogacone przyprawami i poddane bezpiecznemu procesowi pasteryzacji. Dlatego szczególnie zachęcam do spożywania wszelkiego rodzaju przetworów warzywnych, które w jesienno-zimowym okresie z powodzeniem mogą zastąpić świeże produkty. Dzisiaj naprawdę mamy z czego wybierać. Niech za przykład posłuży nam dalej pomidor, który może być zastąpiony przecierem pomidorowym, pomidorami w puszce, gęstą passatą, czy sokiem. Z każdego z tych produktów przygotujemy smaczne, pełnowartościowe danie, bogate w substancje odżywcze i witaminy – wyjaśnia Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia.

Źródło: Instytut Żywności i Żywienia

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ