Śniadanie to jeden z najważniejszych posiłków dnia. Nie należy jeść go w biegu, a na talerzu powinny znaleźć się wartościowe dla zdrowia produkty. Jednak aż o 8 proc. spadła liczba osób regularnie jedzących poranny posiłek.

W 2016 r. 60 proc. respondentów zadeklarowało, że regularnie (prawie codziennie) jada śniadania. To aż o 8 proc. mniej niż w roku 2015, gdy zadeklarowało tak 68 proc. badanych.

– Pomijanie śniadania spowodowane jest coraz szybszym tempem życia. Brak czasu staje się podstawową wymówką do tego, aby go nie jeść lub jeść w biegu i bez większego zastanowienia nad jego składem. W efekcie zaniedbujemy własne zdrowie i dobre samopoczucie, mimo tego, że większość z nas ma ogólną świadomość zaleceń ekspertów, co do zdrowego sposobu odżywiania, w tym ważnej roli tego posiłku – mówi prof. Krystyna Gutkowska, dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW.

Ale nie tylko brak czasu staje nam na przeszkodzie.

– Chętnie mówimy o zdrowym trybie życia, bo to obecnie jeden z najmodniejszych tematów. Lubimy np. pokazywać zdjęcia pięknie skomponowanych dań na portalach społecznościowych. Niestety to głównie deklaracje. Rzeczywiste zmiany naszych przyzwyczajeń są zdecydowanie wolniejsze. Często przyczyną tego jest fakt, że wyzwania, które przed sobą postawiliśmy są zbyt duże. Z dnia na dzień chcemy zmienić dietę i jeszcze przebiec co rano kilka kilometrów. W efekcie po paru dniach zniechęcamy się, wracamy do starych przyzwyczajeń i ulegamy pokusom. Dlatego lepiej wprowadzać małe zmiany, krok po kroku, by za jakiś czas osiągnąć upragniony efekt. Można zacząć od śniadania, które da nam energię na kolejne godziny – wyjaśnia prof. Krystyna Gutkowska.

Dobrze skomponowane śniadanie ma niebagatelne znaczenie dla zdrowia i dobrego samopoczucia. To ono zapewnia nam energię na najbliższe godziny, a także porcję witamin i składników mineralnych.

– Jeśli chcemy wiedzieć, jak powinno wyglądać, wystarczy spojrzeć na Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, opublikowaną przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ). Najlepiej zgodnie z nią komponować cały jadłospis, a więc także poranne posiłki – radzi dr Katarzyna Stoś z Instytutu Żywości i Żywienia.

Jak szybko skomponować śniadanie?

– Postarajmy się, aby w naszym śniadaniu znalazły się produkty z różnych grup spożywczych. Nie powinno w nim zabraknąć warzyw i owoców, będących podstawą piramidy, zaraz po ruchu – zwraca uwagę dr Katarzyna Stoś.

Rekomenduje, aby w ciągu dnia spożywać ich co najmniej 400 g, w pięciu porcjach. Można przygotować prostą sałatkę, ale warto mieć na uwadze, że jedną z porcji warzyw lub owoców może być szklanka (ok. 200 ml) soku. Dobrym pomysłem na zdrowe śniadanie będzie więc np. miska płatków zbożowych z mlekiem czy jogurtem i orzechami, albo kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z pomidorem, serem czy chudą wędliną, a do tego właśnie szklanka soku. Warto np. sięgnąć po 100-proc. sok pomarańczowy: szklanka zapewni ok. 50-60 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C, której nasz organizm sam nie potrafi wytwarzać – zaleca Katarzyna Stoś.

Szklanka soku stanowić może jedną z codziennych porcji warzyw i owoców. Dlaczego więc po soki do śniadania sięgamy sporadycznie?

– W Polsce nie mamy w zwyczaju pić soku do śniadania. Pijemy raczej ciepłe napoje. 7 proc. badanych twierdzi wręcz, że sok nie pasuje do tego posiłku. Jedną z przyczyn może być fakt, że nie zawsze mamy świadomość, iż szklanka soku może być jedną z zalecanych pięciu porcji warzyw lub owoców. Zdecydowanie zgadza się z takim stwierdzeniem tylko ¼ badanych. 44 proc. zgadza się z nim, ale już tylko „raczej”. Na tym przykładzie widać, że znajomość zaleceń dotyczących zdrowego odżywiania bywa powierzchowna i nie zawsze opiera się na rzeczywistym zgłębieniu tematu – twierdzi prof. Krystyna Gutkowska.

Red.

 

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ