Niemal połowa klientów hipermarketów i dyskontów przed wyjściem po zakupy przygotowuje listę, a co trzeci zapoznaje się z aktualnymi promocjami w gazetkach. Biedronka, Lidl i Auchan są sieciami najczęściej wskazywanymi jako tanie miejsce zakupów, natomiast Piotr i Paweł uznawany jest za najdroższy, ale też za najbardziej luksusowy supermarket. Najwięcej jednorazowo konsumenci wydają w hipermarketach, najmniej zaś w supermarketach – wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Czynnością, którą Polacy najczęściej wykonują przed wyjściem do hipermarketu, supermarketu lub dyskontu jest przygotowanie listy zakupów, która poprzedza sprawdzenie, jakie zasoby mamy w domu. Stosunkowo niewielki odsetek osób przed wyjściem na zakupy porównuje ceny w różnych sklepach.

Źródła informacji o cenach produktów i promocjach to najczęściej: 

  • informacja zdobyta w sklepie – sprawdzenie ceny przy półce (przede wszystkim produkty spożywcze), na czytniku cen; 
  • informacje o promocjach na terenie sklepu;
  • gazetki sieci zarówno w formie elektronicznej lub papierowej;
  • informacje od znajomych – najczęściej dotyczą promocji kosmetyków, ubrań, alkoholu, produktów dla dzieci;
  • porównywarki cenowe w Internecie – tylko w przypadku droższych i bardziej skomplikowanych zakupów np. AGD;
  • reklama telewizyjna.

Najwięcej jednorazowo konsumenci wydają w hipermarketach, najmniej zaś w supermarketach. Kwoty wydawane w hipermarketach są ponad dwukrotnie wyższe niż w supermarketach.

Biedronka i Lidl są nie tylko sieciami kojarzonymi z tanimi zakupami, lecz również wskazywane są jako sieci z najczęstszymi i najatrakcyjniejszymi promocjami. Respondenci wskazują również, że częste i atrakcyjne promocje są w sieciach Auchan, Tesco i Kaufland.

Czynniki o największym znaczeniu w porównywaniu cen to jakość produktu, jego skład w kontekście ceny oraz unikatowość – badani deklarują, że są gotowi zapłacić wyższą kwotę za produkty wyjątkowe, jednak starają się ich szukać w najkorzystniejszych cenach, np. w Piotrze i Pawle.

Najbardziej znaną siecią handlową jest Biedronka. TOP 5 najbardziej znanych sieci zamyka Carrefour

W ciągu ostatniego roku najczęściej odwiedzanymi sieciami były dyskonty: Biedronka i Lidl.  Do Biedronki klienci chodzą też z największą częstotliwością – ponad połowa osób odwiedzających Biedronkę korzysta ze sklepu przynajmniej raz w tygodniu, a 30% nawet 2-3 razy w tygodniu. Z kolei hipermarkety odwiedzane są zazwyczaj co 2-3 tygodnie lub raz w miesiącu.

– Nasze badanie obrazuje zachowania konsumentów przed wyjściem na zakupy i podczas zakupów spożywczych. Wyraźnie widać, że konsumenci dobrze orientują się w poszczególnych markach sieci handlowych i znają ich specjalizacje: wiedzą, gdzie należy się wybrać, kiedy zależy im na czymś niestandardowym, a gdzie, żeby uzyskać produkty dobrej jakości w niewygórowanej cenie. Wielkim wygranym w codziennych zakupach jest Biedronka, której sklepy są zazwyczaj mniejsze od innych supermarketów, która ma dużo placówek, przez co jest dostępna. Dodatkowo – jak wynika z naszego innego badania Monitora Programów Lojalnościowych – wprowadzenie w ubiegłym roku przez tą sieć programu lojalnościowego spotkało się z bardzo pozytywnym przyjęciem przez konsumentów, co może się przełożyć na jeszcze większą liczbę odwiedzających i na wyższą częstotliwość odwiedzin – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Źródło:  ARC Rynek i Opinia

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ