Śniadanie to jeden z najważniejszych posiłków dnia. Nie należy jeść go w biegu, a na talerzu powinny znaleźć się wartościowe dla zdrowia produkty. Jednak aż o 8 proc. spadła liczba osób regularnie jedzących poranny posiłek.

W 2016 r. 60 proc. respondentów zadeklarowało, że regularnie (prawie codziennie) jada śniadania. To aż o 8 proc. mniej niż w roku 2015, gdy zadeklarowało tak 68 proc. badanych.

– Pomijanie śniadania spowodowane jest coraz szybszym tempem życia. Brak czasu staje się podstawową wymówką do tego, aby go nie jeść lub jeść w biegu i bez większego zastanowienia nad jego składem. W efekcie zaniedbujemy własne zdrowie i dobre samopoczucie, mimo tego, że większość z nas ma ogólną świadomość zaleceń ekspertów, co do zdrowego sposobu odżywiania, w tym ważnej roli tego posiłku – mówi prof. Krystyna Gutkowska, dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW.

Ale nie tylko brak czasu staje nam na przeszkodzie.

– Chętnie mówimy o zdrowym trybie życia, bo to obecnie jeden z najmodniejszych tematów. Lubimy np. pokazywać zdjęcia pięknie skomponowanych dań na portalach społecznościowych. Niestety to głównie deklaracje. Rzeczywiste zmiany naszych przyzwyczajeń są zdecydowanie wolniejsze. Często przyczyną tego jest fakt, że wyzwania, które przed sobą postawiliśmy są zbyt duże. Z dnia na dzień chcemy zmienić dietę i jeszcze przebiec co rano kilka kilometrów. W efekcie po paru dniach zniechęcamy się, wracamy do starych przyzwyczajeń i ulegamy pokusom. Dlatego lepiej wprowadzać małe zmiany, krok po kroku, by za jakiś czas osiągnąć upragniony efekt. Można zacząć od śniadania, które da nam energię na kolejne godziny – wyjaśnia prof. Krystyna Gutkowska.

Dobrze skomponowane śniadanie ma niebagatelne znaczenie dla zdrowia i dobrego samopoczucia. To ono zapewnia nam energię na najbliższe godziny, a także porcję witamin i składników mineralnych.

– Jeśli chcemy wiedzieć, jak powinno wyglądać, wystarczy spojrzeć na Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, opublikowaną przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ). Najlepiej zgodnie z nią komponować cały jadłospis, a więc także poranne posiłki – radzi dr Katarzyna Stoś z Instytutu Żywości i Żywienia.
Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ