Większość z nas codziennie zjada kilka kanapek. Potrafimy już odróżnić zdrowy chleb od produktu słabszej jakości, wiemy też jakie dodatki sprawią, że kanapka będzie wartościowym daniem. Zwolennicy zdrowego żywienia mają jednak codzienny dylemat: spożywać masło czy margarynę?

Zdania na ten temat są podzielone i szukając informacji można trafić na skrajne opinie. Analizy przeprowadzone przez ekspertów z Uniwersytetu Harvarda, opublikowane przez prestiżowy magazyn medyczny „British Medical Journal” w styczniu 2017 r., jednoznacznie dowodzą, że korzystniejsze dla naszego serca są tłuszcze pochodzenia roślinnego.

Liczą się proporcje

Jednak nie wszystkie tłuszcze roślinne są jednakowo pożyteczne. Kluczowe znaczenie mają tu proporcje poszczególnych kwasów tłuszczowych w danym produkcie – naszemu zdrowiu służą kwasy nienasycone (OMEGA-3 i OMEGA-6), a szkodzą kwasy nasycone.

Najlepsze proporcje kwasów tłuszczowych wśród popularnych tłuszczów spożywczych mają: olej lniany, olej rzepakowy i olej słonecznikowy. Oleje te powinny więc stać się podstawą naszych kulinarnych wyborów. Najgorsze proporcje kwasów tłuszczowych mają olej kokosowy, smalec, olej palmowy i masło, i spożycie tych produktów należy ograniczać, gdyż to właśnie one odpowiadają za wzrost ryzyka zachorowania na chorobę wieńcową serca.

Ważna jest jakość

Zatem wybór pomiędzy masłem a margaryną – zdaniem ekspertów – zdaje się rozstrzygać na korzyść margaryny, pod warunkiem, że będzie to wysokojakościowa margaryna, której podstawowym składnikiem jest olej rzepakowy.

Pamiętajmy jednak, że jedząc nawet najzdrowsze tłuszcze należy zachować umiar, gdyż są to produkty bardzo kaloryczne (100g tłuszczu to 900 kcal).

Red.

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ