Preferencje kuchenne i smakowe Polaków zmierzają w kierunku coraz większego doceniania drobiu. Wykorzystują to restauracje, bary i lunchownie. Drób jest dziś bardzo popularny w polskiej kuchni. Pokazują to także dane rynkowe.

Na przestrzeni ostatnich 10 lat polscy producenci podwoili produkcję mięsa drobiowego, a polscy konsumenci lubią drób z powodu łatwości przygotowywania potraw. Ale również dzięki jego walorom dietetycznym i odżywczym.

Kurczak

Mięso z kurczaka jest niezwykle łatwo dostępne i ma wysoką wartość odżywczą. Dostarcza duże ilości witamin – szczególnie ważnych dla układu nerwowego witamin z grupy B (niacyny, ryboflawiny, pirodoksyny) oraz takich składników mineralnych, jak cynk, żelazo oraz potas.

Kurczaki zawierają mało tłuszczu, w tym – co szczególnie istotne – mało nasyconych kwasów tłuszczowych. Dominują natomiast nienasycone kwasy tłuszczowe należące do grupy NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych), które korzystnie wpływają na pracę układu krążenia.

Kurczaki są ponadto niskokaloryczne. Porcja (100 g) piersi kurczaka bez skórki dostarcza ok. 100 kcal, ud (bez skórki) – ok. 130 kcal, a tuszki – ok. 160 kcal. Dla porównania, taka sama ilość wieprzowiny to średnio ok. 260 kcal, natomiast wartość kaloryczna wołowiny waha się od 110 kcal (polędwica) do 220 kcal (szponder), niejednokrotnie osiągając wartości jeszcze wyższe.

Kurczaki mają też wysoką zawartość pełnowartościowego białka, dostarczającego kompletu niezbędnych dla organizmu aminokwasów, w tym także tzw. egzogennych, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć.

Są również lekkostrawne, zaleca się więc je w diecie osób o delikatnym przewodzie pokarmowym – dzieci oraz osób starszych czy mających problemy zdrowotne.

Indyk

Lista zalet mięsa z indyka jest długa: ma wysoką wartość odżywczą, jest stosunkowo niskokaloryczny, a przy tym sycący, smaczny, niedrogi i łatwo dostępny. W dietetycznym rankingu zwycięża z innymi rodzajami mięs, w tym także z popularnym kurczakiem.

Pierś indyka (bez skóry) jest najchudszym mięsem, a jednocześnie dobrym źródłem niacyny, selenu, witamin B6 i B12, a także cynku. Niedawno udowodniono, że niedobór witaminy B6 może skutecznie utrudnić odchudzanie, a selen uczestniczy w metabolizmie hormonów tarczycy odpowiedzialnych za tempo przemiany materii. Dlatego w większości diet odchudzających jedynym zalecanym mięsem jest pierś indyka. 200-gramowy kotlet z piersi indyka to zaledwie 160 kcal. Taki sam kotlet z kurczaka ma ponad 200 kcal, a z wieprzowiny – 260 kcal.

W mięsie indyczym jest też znacznie mniej, niż w innych mięsach, cholesterolu, którego nadmiar powoduje zwężenie światła naczyń krwionośnych, co skutkuje obniżeniem zaopatrywania w tlen i krew takich organów, jak serce, czy mózg. Wywołuje to chorobę wieńcową oraz miażdżycę różnego rodzaju naczyń krwionośnych, zwiększa się ryzyko wystąpienia udaru niedokrwiennego mózgu, czy zawału serca.

Na mięso indyka przychylnym okiem patrzą również dermatolodzy. Cynk i witaminy z grupy B, których spora ilość znajduje się w tym mięsie i jest doskonale przyswajalna, mają duży wpływ na jędrność skóry i kondycję włosów. Nastolatki często cierpiące z powodu trądziku młodzieńczego powinny nawet 3 razy w tygodniu zjeść porcję indyczego mięsa. Zawarte w nim witaminy i mikroelementy, z cynkiem na czele, mogą być skutecznym lekiem na tę dolegliwość.

Kaczka

Mięso kacze odnotowuje ostatnio imponujący wzrost (ok. 50 proc. rocznie) i przeżywa renesans w polskiej kuchni. Konsumpcja mięsa z kaczki w Polsce rośnie dzięki coraz większej jej dostępności, związanej z szerszą dystrybucją, np. w dyskontach. Dania z kaczki są propagowane przez restauracje i popularne programy kulinarne. Równocześnie wzrastają umiejętności kulinarne Polaków, którzy poszukują nowych inspiracji kuchennych i często sięgają do korzeni rodzimej kuchni staropolskiej, jak i do tradycyjnych potraw kuchni świata.

Kacze mięso jest ciemne i kruche, wykwintne, sycące i pełne w smaku. Posiada bardzo korzystne właściwości dietetyczne i zdrowotne. Dania z kaczki są zalecane dla osób z obniżoną odpornością, gdyż jej mięso zawiera dużo białka, fosfor, żelazo oraz witaminy z grupy A, B, E.

Mięso z drobiu było popularne w kuchni staropolskiej, obecnie jest powszechnie stosowane w kuchniach świata, np. chińskiej czy francuskiej. Jak zapewniają kucharze i lekarze, mięso jest pożywne i dodaje energii, dlatego chętnie serwuje się je w restauracjach, małych barach i lunchowniach.

Red.

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ