Wprowadzenie zwyczaju spożywania drugiego śniadania w szkołach sprzyja także kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych, m.in. spożywania optymalnej liczby 4–5 posiłków dziennie – zwraca uwagę Instytut Żywności i Żywienia.

Wpływa ponadto na zmniejszenie spożycia przez dzieci i młodzież niezdrowych przekąsek dostępnych w sklepikach szkolnych, jak chipsy, batoniki, żelki, cukierki, słodkie bułki czy słone paluszki.

Rola drugiego śniadania:

  • dostarcza organizmowi potrzebną energię i składniki pokarmowe;
  • wpływa na lepszą koncentrację, zapamiętywanie, zdolność uczenia, lepsze wyniki w nauce, rozwój intelektualny;
  • wpływa na wydolność i sprawność, siłę fizyczną, dobre samopoczucie;
  • kształtuje prawidłowe nawyki żywieniowe.

Ustalono, że dzieci, które nie spożywają drugiego śniadania, częściej skarżą się na bóle głowy, złe samopoczucie, rozdrażnienie i konflikty z rówieśnikami.

Co warto zjeść na drugie śniadanie?

Najbardziej popularne w naszym kraju drugie śniadanie to kanapka. Ważne jest jednak odpowiednie jej urozmaicenie. Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia, najlepiej, aby zawierała pieczywo razowe, a także do wyboru: ser, twaróg lub chudą wędlinę oraz warzywo, np. liść sałaty, cykorii, plasterki pomidora, ogórka, papryki.

Do kanapki powinien być dołączony owoc sezonowy lub warzywo jako źródło witamin. Pokrojone owoce i warzywa, owoce suszone, sałatki, twarożki uczeń może łatwo zabrać ze sobą do szkoły w plastikowym pojemniku na żywność.

Napojami, które będą dobrym uzupełnieniem drugiego śniadania, są: woda mineralna, herbatki owocowe, soki owocowe i warzywne oraz napoje mleczne.

Miejsce i czas

Miejsce i czas śniadań szkolnych powinny być określone dla każdej klasy. Odpowiednim pomieszczeniem dla spożycia drugiego śniadania jest po prostu sala lekcyjna lub stołówka szkolna, natomiast nie powinin być to szkolny korytarz. Dzieciom należy zapewnić także odpowiednio długą, minimum 15-minutową przerwę, w czasie której będą mogły posilić się w spokojnej, sprzyjającej atmosferze. Dzieci uczą się w ten sposób, że każdy posiłek jest ważny i należy go spożywać w spokoju, bez pośpiechu. Reguła spożywania w szkole podstawowej posiłków wspólnie z nauczycielem powinna dotyczyć nie tylko klas młodszych, lecz także klas starszych. 

Instytut Żywności i Żywienia przekonuje o korzyściach ze spożywania przez dzieci śniadania w domu i odpowiednio przygotowanego drugiego śniadania w szkole. Często zdarza się, że rodzice dają dziecku przed wyjściem pieniądze na zakup żywności. Niestety, zwykle kończy się to zakupem w niewłaściwie zaopatrzonym sklepiku szkolnym produktów niepełnowartościowych, które nie spełniają założeń zdrowego żywienia.

Red.

 

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ