Lantmannen Unibake, skandynawski producent pieczywa, obecny w Polsce od początku lat 90., uruchomił w Nowej Soli nowy zakład produkcyjny. To już trzeci i zarazem największy oraz najbardziej nowoczesny zakład firmy w Polsce, a także drugi co do wielkości w Europie.

Lantmannen Unibake to producent pieczywa świeżego i mrożonego (przeznaczonego do odpieku w sklepach), właściciel takich marek jak Schulstad i Schulstad Bakery Solutions. Spółka znacząco zwiększa swoje możliwości w Polsce. Po dwóch latach od rozpoczęcia budowy uruchomiła w Nowej Soli nowoczesny zakład produkcyjny o powierzchni 24,6 tys. metrów kwadratowych.

Polska jest dla nas kluczowym rynkiem – piekarnia w Nowej Soli to już trzecia, zarazem nasza największa i najbardziej nowoczesna piekarnia w Polsce, a także druga co do wielkości w Europie. Dzięki nowej inwestycji znacząco zwiększają się nasze możliwości – zarówno jeśli chodzi o asortyment, wielkość produkcji jak i eksport. Nowa piekarnia to także nowe miejsca pracy, w tym pośrednie – u polskich dostawców –  mówi Jacek Górecki, dyrektor zarządzający Lantmannen Unibake na Region Polski i Węgier.

W styczniu do użytku oddana została pierwsza linia produkcyjna (do końca 2019 r. planowane są trzy), która wytwarzać będzie szeroki asortyment pieczywa typu fast food – bułki do hamburgerów i hot dogów, w wielu rozmiarach i kształtach, z różnymi rodzajami posypek i dodatków. Może ona wytwarzać w sumie 450 mln bułek (24 tys. ton) rocznie. To znaczące, przeszło 50-proc. zwiększenie dotychczasowych możliwości produkcyjnych firmy w Polsce. Nowa piekarnia to także znaczący wzrost eksportu – zakład w Nowej Soli pozwoli na 5-krotne zwiększenie eksportu pieczywa produkowanego w naszym kraju przez Lantmannen Unibake.

Nowa linia produkcyjna jest bardzo nowoczesna, zastosowano na niej m.in. takie innowacyjne rozwiązania jak mroźnię wbudowaną w linię produkcyjną tzw. mroźnię in-line. Bułki po upieczeniu poddawane są głębokiemu mrożeniu jeszcze przed włożeniem do kartonów (podczas mrożenia bułki są zapakowane tylko w foliową zgrzewkę; już w ciągu 1h od wypieczenia osiągają temperaturę –12oC). Dzięki temu produkty nie gniotą się podczas transport oraz zachowują swoje parametry (m.in. nie dochodzi do rozpoczęcia procesu starzenia zaraz po wypieczeniu, zachowują optymalną świeżość).

Zakład w Nowej Soli korzystać będzie z najwyższej jakości surowców, głównie od polskich dostawców (m.in. młyny, cukrownie, producenci drożdży, opakowań, dostawcy energii i gazu).

Głównymi odbiorcami pieczywa z Nowej Soli będą międzynarodowe, duże sieci restauracji szybkiej obsługi sprzedające hamburgery i hot dogi, a także inni klienci z rynku gastronomicznego (HoReCa): restauracje, bary, stacje benzynowe. Ok. 50 proc. produkcji trafi na rynek polski, pozostała część – na rynek niemiecki, a także do Czech, Słowacji, Państw Bałtyckich i Skandynawii. Obecnie trwa produkcja testowa, rozpoczęcie sprzedaży planowane jest jeszcze w pierwszym kwartale 2018 r.

Do końca roku 2019 w piekarni w Nowej Soli będą trzy linie produkcyjne, wytwarzające 60 tys. ton pieczywa rocznie. Będzie to przede wszystkim różnego typu pieczywo mrożone, w szczególności takie grupy produktowe, jak pieczywo typu fast food oraz mrożone bułki, bagietki i chleby do odpieku w sklepie. Nowa piekarnia, w połączeniu z obecną bazę produkcyjną, to także zupełnie nowe możliwości jeśli chodzi o dedykowane linie – różna wielkość linii produkcyjnych pozwoli realizować zarówno wielkie zamówienia, jak i dedykowane produkty na akcje sezonowe, ułatwi też szybki i efektywny rozwój nowych produktów.

W nowym zakładzie realizowane jest skandynawskie podejście do zrównoważonego rozwoju, mające na uwadze dbanie o środowisko naturalne. W piekarni Nowej Soli wykorzystywana jest ‘zielona’ energia – pochodząca ze źródeł odnawialnych. Instalacja chłodnicza i piece zostały zoptymalizowane energetycznie, np. ich ciepło jest odzyskiwane i wykorzystywane w innych częściach zakładu. W zakładzie zastosowane zostało oświetlenie typu LED, a na parkingu zainstalowano stacje ładowania samochodów elektrycznych. Realizacja inwestycji, zarówno na etapie przygotowawczym, jak i operacyjnym, była prowadzona w sposób możliwie najlepiej chroniący środowisko naturalne, z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków bezpieczeństwa i najnowszych technologii.

Dotychczasowa wartość inwestycji w Nowej Soli to 37 mln EUR, a jej całkowita wartość do końca roku 2019 wyniesie 75 mln EUR. Wydatki te obejmują wybudowanie hali produkcyjnej wraz z niezbędną infrastrukturą (m.in. chłodnie, pomieszczenia magazynowe, budynki i pomieszczenia biurowe i techniczne), a także zakup i instalację maszyn oraz niezbędnych urządzeń. Nowa piekarnia – to nowe miejsca pracy. Docelowo w Nowej Soli zatrudnienie znajdzie 110 pracowników. Oznacza to wzrost zatrudnienia Lantmannen Unibake w Polsce o prawie 25% (obecnie firma zatrudnia w naszym kraju ponad 450 osób).

Lantmannen Unibake w Polsce

Lantmannen Unibake jest obecny w Polsce od 25 lat od początku lat 90. Oprócz nowo otwartej piekarni w Nowej Soli produkcja odbywa się w dwóch zakładach (w Poznaniu i w Nieporęcie koło Warszawy), gdzie działa łącznie 7 linii produkcyjnych, na których wypiekane są m.in. produkty takich marek jak: Schulstad i Schulstad Bakery Solutions. Spółka oferuje wybór różnorodnych wyrobów piekarskich, jak pieczywo przeznaczone do odpieku w sklepach (bagietki, bułki, ciabaty), pieczywo pakowane (tosty, chleby żytnie i mieszane) oraz szeroką gamę produktów przeznaczonych dla gastronomii (bułki do hamburgerów, hot dogów, zapiekanek, kebabów, panini i inne).

Produkty Lantmannen Unibake dostępne są we wszystkich największych sieciach handlowych, w mniejszych sklepach osiedlowych, a także na stacjach benzynowych i w restauracjach szybkiej obsługi. W 2017 r. spółka sprzedała ponad 30 tys. ton świeżego i mrożonego pieczywa o łącznej wartości ponad 200 mln zł. Oprócz podmiotów krajowych odbiorcami jej produktów są także podmioty działające na rynkach zagranicznych, w takich krajach jak: Niemcy, Czechy, Słowacja, Białoruś, Ukraina czy kraje skandynawskie. Spółka korzysta z szerokiej gamy dostawców, a niemal wszystkie surowce kupowane są na rynku polskim.

Red.

 

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ