O tym, że trzeba uzupełniać kwasy omega-3, gdyż mają one korzystny wpływ na nasze serce, mózg oraz wzrok, wiemy niemal wszyscy. Jednak nie każdy preparat spełnia standardy jakości, jakich byśmy oczekiwali? 

Polacy są szczególnie zagrożeni niskim poziomem kwasów omega-3, m.in. z powodu bardzo niskiego spożycia ryb – średnio zjadamy zaledwie 50 proc. zalecanych porcji, dlatego szczególnie ważna jest regularna suplementacja kwasów omega-3 o najwyższej jakości.

Cechy dobrego kwasu omega-3:

1. Z małych ryb

Kwasy omega-3 powinny być pozyskiwane z małych ryb, ponieważ ze względu na swój krótki okres życia kumulują znacznie mniej metali ciężkich niż duże ryby.

2. Certyfikowane miejsca połowu

Rekomendowanymi miejscami połowu ryb są morza półkuli południowej, gdzie mniejsze natężenie przemysłu oznacza mniej zanieczyszczeń w wodzie. Certyfikowane akweny na południowym Pacyfiku są optymalnym źródłem kwasów omega-3.

3. Krótki czas wytworzenia

Ze względu na łatwość, z jaką rybi olej może podlegać niekorzystnym dla zdrowia procesom utleniania, czyli jełczenia, ważne są warunki produkcji oraz czas jaki upływa od momentu połowu ryb do pozyskania oleju. Najlepiej gdy wynosi on mniej niż 36 godzin od połowu do produkcji oleju rybiego.

4. Krystaliczna, jasna barwa oleju

Im jaśniejsza barwa oleju tym wyższa jakość produktu, co świadczy o tym, że nie jest on zjełczały, a w efekcie „nie odbija się rybą”. Do pomiaru barwy oleju służy 18-stopniowa skala Gardnera: im niższa wartość na skali, tym świeższy jest olej, tym lepsza jego jakość.

5. Delikatny smak i zapach

Olej rybi powinien mieć delikatny świeży zapach – olej zbyt intensywnie pachnący ‘rybą’ może wskazywać na zjełczenie i niską jakość surowca. Zawartość utlenionych kwasów omega-3 mierzona jest wartością TOTOX (total oxidation). Maksymalny limit to 28: im niższa wartość na tej skali, tym mniej utlenionych kwasów omega-3 zawiera olej. Fizyczne właściwości zobaczysz gołym okiem i poczujesz próbując produkt. 

6. Naturalna postać omega-3

Kwasy omega-3 zawarte w produkcie powinny występować w postaci triglicerydów (TG), czyli w takiej postaci jak w rybach, przez co lepiej się wchłania. Kwasy tłuszczowe w postaci estrów etylowych (ethyl esters – EE) są słabiej przyswajalne.

7. Certyfikaty i badania

Kwas omega-3 powinien posiadać certyfikaty uznanych organizacji wyznaczających standardy jakościowej oceny kwasów omega-3, np. GOED.

Red.

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ