7 proc. butelek zwrotnych przepada w śmieciach przez paragony i brak miejsca na przechowanie. Branża piwowarska to jedyny sektor w dziedzinie produkcji napojów, w którym konsumenci w dużej skali mogą oddawać butelki zwrotne do ponownego napełnienia – stwierdzono podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Przykładowo, dla Grupy Żywiec piwo w opakowaniach zwrotnych to ponad połowa sprzedaży, a jednak wciąż 7 proc. butelek nie znajduje drogi powrotnej do browaru, kończąc swoje życie na wysypiskach śmieci. Powód? Aż połowa konsumentów piwa nie odnosi butelek zwrotnych do sklepów. Sposobem na skuteczne wdrożenie europejskiego pakietu Circular Economy – gospodarki o obiegu zamkniętym jest współpraca wszystkich uczestników systemu obrotu opakowaniami – oceniają eksperci.

Niezbędna jest także minimalizacja barier dla konsumentów. Pożądane są nowe modele biznesowe, które pozwolą nadać opakowaniom „drugie życie”. Producenci powinni już na etapie projektowania opakowań zmniejszać ilość surowca i jego potencjalny, negatywny wpływ na środowisko – stwierdzono podczas krynickiego Forum Ekonomicznego.

Jak wynika z Raportu Wpływu Grupy Żywiec, w 2017 r. firma pomniejszyła swoje szklane butelki o odpowiednio 35 gram i 39 gram, co zredukowało emisję COo 2,3 tys. ton. Dzięki ekologicznym modyfikacjom puszek browar zużywa rocznie 200 ton mniej aluminium.

Według badania Kantar Millward Brown, połowa Polaków nie oddaje butelek zwrotnych. Pozostała część konsumentów piwa zwraca butelki do sklepów, ale wśród nich aż 1/3 nie zawsze to robi. Największą barierą w dążeniu do wzrostu odsetka zwrotów, jest konieczność okazania paragonu zakupu.

Badanie ujawniło także, iż dla osób oddających butelki to nie kaucja, ale ochrona środowiska jest największym motywatorem (79 proc.) do zwrotu. Te same osoby częściej niż inne segregują śmieci.

Z kolei osoby nie oddające butelek w opakowaniach zwrotnych akceptują stratę pieniędzy, z góry zakładając, że kaucja do nich nie wróci. U wielu konsumentów, którzy nie zwracają opakowań, zwrot butelek budzi negatywne emocje – kojarzy się z czymś kłopotliwym, a nawet wstydliwym. Jednak podstawową barierą jest konieczność przechowywania paragonu (53 proc.) oraz brak miejsca w domu na zbieranie butelek.

W związku z tym w 2017 r. Grupa Żywiec dokonała zmiany ceny kaucji – z 35 do 50 groszy. Dzięki tej decyzji udało się zebrać o 20 mln butelek zwrotnych więcej, redukując regularną stratę o 7 mln butelek. To korzyść zarówno dla Grupy, jak i dla środowiska: 20 mln odzyskanych butelek to 6500 ton szkła i 5500 ton emisji COmniej – informuje Grupa Żywiec.

Circular Economy, czyli gospodarka o obiegu zamkniętym, to koncepcja gospodarcza, w której produkty, materiały oraz surowce powinny być używane ponownie tak długo jak to możliwe, a wytwarzanie odpadów powinno być zminimalizowane.

Red. (źródło: PAP)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ