Sprzedaż słodyczy na świecie ciągle rośnie, a prognozy wskazują, że do 2022 r. może osiągnąć wartość nawet 232 mld dol. Polska jest ósmym, największym, światowym ich eksporterem.

Uznanie dla słodyczy i przekąsek widać również na sklepowych półkach. To chętnie wybierane przez konsumentów produkty „on the go” czyli takie, które można skonsumować od razu po wyjściu ze sklepu. Polacy sięgają po nie często tuż przy kasie, aby „nagrodzić się za wysiłek włożony w zrobienie zakupów”. Co jeszcze sprawia, że tak chętnie kupujemy słodycze i przekąski?

Gratisowe i estetyczne

Dodatki do produktów w postaci małych gratisów są zachętą przy podejmowaniu decyzji zakupowych w przypadku słodyczy i przekąsek. Tak wskazują wyniki badania, które zostało przeprowadzone na zlecenie ASM Group. Dodatkowo, aż 20 proc. polskich konsumentów przyznaje, że to nie jedyne kryterium, którym się kierują i bardzo często chodzi też o estetykę. Szczególnie, jeśli szukają czegoś na prezent

– Nasze badanie pokazało, jak dużymi entuzjastami oryginalnych i ładnych opakowań są kupujący. Pomimo często utartych przyzwyczajeń zakupowych, ich uwagę zwraca estetyczna etykieta produktu. Czynnik ten może decydować o zmianie nawyku zakupowego znacznie częściej niż przy nabiale i produktach mrożonych. W tym przypadku, niewielka różnica cenowa związana z atrakcyjniejszym opakowaniem jest łatwiej akceptowalna, zwłaszcza dla osób szukających słodkich prezentów dla bliskiej osoby – komentuje Urszula Stałowska-Homa, dyrektor zarządzająca w Gruppo Trade Service Polska Sp. z o.o., spółce należącej do ASM Group S.A. 

Moc informacji

Wyniki badania wskazują, że także w grupie słodyczy i przekąsek istotną rolę odgrywa „dobry” skład oraz rekomendacja autorytetu. Konsumenci szukają na opakowaniach również informacji o składnikach wpływających pozytywnie na zdrowie.

– Jednym z najsilniejszych czynników wpływających na zmianę nawyku zakupowego jest rekomendacja konkretnego produktu przez osobę uważaną za autorytet. Jeśli np. znany trener personalny poleci go to jest duża szansa, że znajdzie się w koszyku zakupowym, gdyż to właśnie takie informacje mają często wpływ na ostateczną decyzję zakupową.  Coraz więcej osób czyta też informacje o produkcie, szukając dla siebie najlepszego składu. Grono świadomych konsumentów słodyczy i przekąsek systematycznie rośnie – ocenia Urszula Stałowska-Homa.

Ukierunkowanie na cel i polską markę

Część konsumentów zmienia swoje nawyki w zależności od sytuacji, w której się obecnie znajduje. Istotną rolę odgrywa tu cel i priorytet np. potrzeba spożycia większej ilości kalorii spowodowana wysiłkiem fizycznym. Wtedy decyzja zakupowa w przypadku słodyczy i przekąsek dopasowana jest do okoliczności.

– Wyniki przeprowadzonego przez nas badania pokazały, że szczególnym zainteresowaniem cieszą się polskie produkty. Badani zapytani o to, które marki należą do firm z polskim kapitałem mają jednak kłopot z odpowiedzią. Co ciekawe, spora część konsumentów kupuje słodycze i przekąski pod wpływem impulsu, a zachęca ich do tego egzotyczny lub nowy smak – mówi Urszula Stałowska-Homa.

Red.

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ