Polski konsument przy półce z przekąskami spotyka się z dużym i zróżnicowanym wyborem. Znajdzie tutaj produkty czekoladowe i bez czekolady, solone oraz niesolone, przeznaczone dla diabetyków oraz bezglutenowców, bez sztucznych dodatków czy też z ograniczoną liczbą kalorii.

Producenci starają się odpowiadać na potrzeby konsumentów i podążać za najnowszymi trendami wprowadzając na rynek coraz więcej nowych produktów.

Słabość do słodyczy

Polską słabość do przekąsek najlepiej ukazują liczby – w ostaniem roku sprzedało się prawie 4 mld opakowań słodyczy (bez gum do żucia) o łącznej wartości 11,3 mld zł. Porównując do poprzedniego roku wartość sprzedaży wrosła o 6,9% na poziomie całej Polski.

Mały głód na słodycze zaspokajają najczęściej produkty czekoladowe. W ciągu ostatnich 12 miesięcy kończących się na kwietniu 2018 r. największą wartość sprzedaży dla całego biznesu przyniosły ciastka, tabliczki czekoladowe oraz praliny. Z kolei najwięcej sztuk opakowań sprzedało się w przypadku wafli impulsowych, cukierków i lizaków oraz ciastek.

Sprzedaż dla wielu kategorii jest mocno uzależniona od świąt, przede wszystkim Bożego Narodzenia, oraz innych okazji. Dotyczy to w szczególności tabliczek czekoladowych, pralin oraz figurek i zestawów świątecznych.

– Nieznacznie większy ruch w sprzedaży słodyczy odnotowujemy także we wrześniu i październiku, co wiąże się z powrotami uczniów i studentów do szkół oraz na uczelnie. Następuje wtedy wzrost sprzedaży liczby opakowań wafli, batonów, ciastek czy ciast gotowych do spożycia – mówi Magdalena Mucha, client consultant w Nielsen.

Wybór coraz większy 

W słodycze zaopatrujemy się przede wszystkim w sklepach spożywczych oraz w dyskontach, gdzie w ostatnim roku odpowiednio 33% i 35% wartości sprzedaży odbyło się w każdym z wymienionych powyżej kanałów.

Standardowa półka produktów markowych wciąż się powiększa, głównie za sprawą batonów muesli oraz figurek sezonowych 

– Największy wybór mają wielbiciele ciastek: średnio 37 różnych produktów na sklep sprzedający słodycze. Wybór nie ogranicza się tylko do zdecydowania się na konkretne ciastka, dochodzi również wybór marki czy wariantu. Drugą kategorią zajmującą najwięcej miejsca pod względem średniej liczby produktów w sklepie są cukierki i lizaki. Jest to bardzo różnorodna kategoria: znajdziemy w niej również żelki i gumy rozpuszczalne. I największe znaczenie dla sprzedaży wartościowej mają w tej kategorii właśnie żelki, w dalszej kolejności cukierki do żucia (sugusy), cukierki twarde oraz cukierki prasowane – komentuje Magdalena Mucha.

Red. (źródło: Nielsen)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ