Polska od dawna postrzegana jest jako kraj herbaciarzy. Według danych Euromonitora, znajdujemy się w czołówce Europy pod względem spożycia herbaty. Z wynikiem 1kg herbaty rocznie na osobę, ustępujemy jedynie Irlandii, Wielkiej Brytanii i Rosji. W skali światowa Polacy znajdują się w pierwszej dziesiątce, bijąc takie kraje, jak Japonia, Chiny czy Arabia Saudyjska, w której herbata jest uważana za napój narodowy.

Jak wynika z badań, aż 80% dorosłych konsumentów w Polsce pije herbatę codziennie. Dzięki temu nasz rynek herbaty rośnie w szybkim tempie. Według szacunków Euromonitora, w 2017 r. wart był około 2,22 mld zł (wzrost o 1,2% wobec roku poprzedniego). W 2018 roku rynek jest w stanie zbliżyć się do 2,25 mld zł. W kolejnych latach prognozuje się dalszy rozwój rynku herbaty, który może rosnąć w tempie od 1,4 do 2%, osiągając w 2021 roku wartość 2,47 mld zł.

Polacy najczęściej wybierają herbatę czarną, której udział w rynku wynosi około 45%. Jej popularność jednak słabnie. W 2017 roku wartość tego segmentu wyniosła około 1 mld zł. Eksperci szacują spadek wartości segmentu czarnej herbaty w kolejnych latach. Według prognoz w latach 2018-2021 prognozuje się tendencję spadkową od 997,7 do 991,3 mln zł.

Bardzo dobre wyniki odnotowuje natomiast segment herbaty zielonej, którego wartość w 2017 roku wyniosła 283,2 mln zł. Ze względu na korzyści zdrowotne i zróżnicowanie pod względem rozwoju nowych smaków, zielona herbata prawdopodobnie nadal będzie przyciągać konsumentów. W związku z tym szacuje się, że do 2021 roku wartość tego segmentu rynku może od 303,7 do 367,4 mln zł.

Herbaty owocowe podążają w tym samym kierunku, co herbata zielona. W ich przypadku również zauważa się rosnące zainteresowanie. W 2017 roku wartość segmentu herbat owocowych wyniosła 825,7 mln zł. W 2018 roku może ona sięgnąć 836,8 mln zł, a w latach 2019-2021 od 847,2 do 883,6 mln zł.

Rosnąca wśród konsumentów moda na zdrowy styl życia powoduje, że poszukują oni w pełni naturalnych sposobów wspomagania organizmu. Agencja badań rynku Mintel wskazuje nowe trendy oraz herbaty, które mogą cieszyć się popularnością w 2019 roku.

Odważne smaki

Producenci herbat, chcąc się wyróżnić smakiem na tle konkurencji, stawiają na wyszukane smaki, jak np. rum czy miód. Produkt dostępny na rynku polskim jest wolny od alkoholu, ale wzbogacony mieszanką cynamonu, jabłka, lukrecji i anyżu gwiazdkowego.

Rewolucja wegetariańska

Rosnące w społeczeństwie zapotrzebowanie na produkty pochodzenia roślinnego oraz zainteresowanie dietami wegetariańskimi i wegańskimi stwarza możliwości, by warzywa pojawiły się w nowych, nietypowych kategoriach, jak np. herbata, która może łączyć w sobie smaki pomidorów, owoców dzikiej róży, jabłka, cebuli, bazylii, cynamonu i passiflory.

Czas na relaks

Rumianek jest najbardziej rozpowszechnionym składnikiem botanicznym w herbatach i znany jest z właściwości relaksujących, ale istnieje możliwość dodawania innych, uspokajających składników. Poza rumiankiem możliwe jest wprowadzanie innych uspokajających składników do herbaty, jak np. rodzaj bazylii, znany jako tulsi, która od dziesięcioleci stanowi część tradycyjnej indyjskiej medycyny ajurwedyjskiej i od dawna stosowana jest jako środek odstresowujący. Aby mogła konkurować z rumiankiem, marki muszą zacząć edukować konsumentów o jej korzyściach. Inne składniki uważane za relaksujące to np. brahmi i żeń-szeń.

Moc herbaty

Herbaty z tzw. doładowaniem, łączące naturalne składniki z odżywczymi dodatkami, przesuwają funkcjonalną herbatę na inny poziom. Tradycyjne marki herbaty coraz częściej urozmaicane są poprzez funkcjonalność, promując holistyczny styl życia, który poprawia ogólne samopoczucie, a także niesie ze sobą bardziej konkretne korzyści zdrowotne, np. aromatyzowana zielona herbata z dodatkiem witaminy C i żółtą kurkumą, aromatyczną cytrynową werbeną i odrobiną pikantnego imbiru.

Zdrowe jelito

Probiotyki i prebiotyki stały się znanymi hasłami na całym świecie. Sprzedaż żywności i napojów probiotycznych wzrosła w ciągu 12 miesięcy – do lipca 2018 roku – o 11%, w porównaniu do wzrostu o 1% rok temu. Pro tea jest ciemna i poddawana fermentacji mikrobiologicznej. Herbata zmniejsza stężenie lipidów we krwi, poprawia trawienie i pomaga w kontroli wagi.

Red.

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ