Węglowodany, potocznie zwane cukrami, stanowią ważne źródło energii. Komponując jadłospis, należy mieć na uwadze, że nie każdy cukier jest odpowiedni, zwłaszcza dla młodego organizmu.

Węglowodany to składniki odżywcze, które są  stanowiące jedno z podstawowych źródeł energii. Pełnią w organizmie wiele ważnych funkcji: warunkują utrzymanie prawidłowej ciepłoty ciała, funkcjonowania narządów wewnętrznych, aktywności ruchowej, czy pracy mózgu.

Czym są cukry proste?

Cukry proste to pojedyncze cząsteczki, które nie rozkładają się już na mniejsze i  wchłaniane są bezpośrednio z przewodu pokarmowego w dość szybkim tempie. Mogą powstawać po trawieniu węglowodanów złożonych bądź naturalnie występować w produktach. Jednorazowe dostarczenie ich w dużej ilości do organizmu powoduje nagły wzrost poziomu glukozy we krwi – szybki i krótkotrwały zastrzyk energii.[3].

Cukry proste to między innymi glukoza i fruktoza, które najczęściej znajdują się w owocach i miodzie, a także galaktoza – wchodząca w skład laktozy (cukru mlecznego).

Co to są cukry dodane?

Węglowodany w żywności występują w postaci wolnej (naturalnie występujące w produkcie) lub w postaci przetworzonej (poddane obróbce technologicznej). Cukier dodany to każdy cukier prosty, syrop powstały na jego bazie czy też w postaci białych kryształków (sacharoza). W produktach spożywczych może być ukryty pod nazwami: dekstroza, melasa, słód jęczmienny, syrop glukozowo-fruktozowy, syrop kukurydziany itd.

Cukry dodane znajdują się najczęściej w słodkich przekąskach, napojach czy żywności przetworzonej. Nie każda przemysłowa żywność, do której dodano cukier, ma słodki smak. Warto wiedzieć, że znajduje się on również tam, gdzie zwykle nikt go się nie spodziewa – w pieczywie, keczupie, wędlinach czy niektórych sklepowych pastach warzywnych.

Nie wszystkie produkty, które w składzie zawierają cukier, są niekorzystne dla organizmu. Przykładem jest mleko i jego przetwory, zboża lub owoce, które zawierają cukry występujące naturalnie. Wynika to z faktu, że cukry w tabeli wartości odżywczej obejmują wszystkie węglowodany występujące w produkcie – zarówno dodane, jak i naturalne. Jeśli produkt nie zawiera dodatku cukrów, producent może podać „Bez dodatku cukrów”. Jeśli cukry występują naturalnie w produkcie, na etykiecie musi pojawić się napis „Zawiera naturalnie występujące cukry”.

Nadmiar węglowodanów

Zarówno długotrwały niedobór, jak i nadmiar węglowodanów w diecie jest niekorzystny dla zdrowia. Poważnym problemem jest ich nadmierne spożycie. Jak pokazują badania, codzienna dieta 75% polskich dzieci po 1. roku życia zawiera zbyt dużo cukru. Wskutek tego 32% polskich niemowląt i małych dzieci ma nieprawidłową masę ciała. Nadmiar węglowodanów w diecie może prowadzić do wystąpienia w przyszłości takich chorób jak:

  • nadwaga,
  • otyłość,
  • cukrzyca,
  • próchnica.

Przyczyną jest zwiększenie podaży w diecie sacharozy i cukrów prostych pochodzących ze słodyczy, wyrobów cukierniczych, napojów słodzonych i żywności wysoko przetworzonej, kosztem węglowodanów złożonych. Prowadzi to do zwiększenia wartości energetycznej naszego dziennego menu i nadmiernego gromadzenia w organizmie tkanki tłuszczowej.

Red. (źródło: 1000dni.pl)

Czytaj:

Dzieci spożywają za dużo cukru i soli

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ