Goryczki należą do tzw. wtórnych substancji roślinnych. Warzywa zawierają ich obecnie o wiele mniej, niż kiedyś, podobnie zresztą jak i witamin. Goryczkom przypisywane są im ważne funkcje bioaktywne, które, podobnie jak pierwotne substancje roślinne (białka, tłuszcze, węglowodany), mają bezpośredni wpływ na procesy przemiany materii w naszych organizmach.

Warzywa minionych czasów były o wiele bardziej bogate w goryczki. Z ówczesnych warzyw i pozostałych artykułów spożywczych wyeliminowano jednak, na rzecz słodszego smaku, większość goryczek. Dziś prawie niemożliwe jest spożywanie gorzkich potraw. Niewielu z nas pamięta jeszcze gorzkie zboża, warzywa lub zioła.

Utrata goryczki niekorzystnie działa na organizm, gdyż ten dawniejszy naturalny „hamulec jedzenia” już nie oddziałuje dziś tak dobrze jak kiedyś, a słodszy smak wzbudza ochotę zjedzenia więcej. Słodkie odczucia smakowe każą organizmowi wydzielać do tego większe ilości insuliny – efekt, który wywołuje nadmierny wzrost apetytu.

Struktura smaku współczesnego człowieka została zachwiana przez konsumpcję dużych ilości słodko smakujących potraw, rafinowanego cukru i sztucznych substancji smakowych. Nie działa to korzystnie na nasze zdrowie. W ten sposób w krajach uprzemysłowionych następuje wzrost tzw. chorób z dobrobytu, do których, obok nadwagi i cukrzycy, należą również zakłócenia funkcji układu trawiennego.

Goryczki są mocno zasadowe. Odkwaszają organizm tworząc równowagę pomiędzy zasadami i kwasami, przez co wzmacniają również naturalny system immunologiczny. Poza tym goryczki działają przeciwczerwiowo i mogą zwalczać patologiczne zarodki. Goryczki obniżają gorączkę, są grzybobójcze i bakteriobójcze.

Dlaczego warto dołączyć do diety goryczki, które:

  • działają silnie zasadowo,
  • wzmacniają system odpornościowy,
  • stymulują detoksykację organizmu,
  • wspomagają spalanie tłuszczów,
  • wyszczuplają z natury,
  • aktywują działanie wątroby i woreczka żółciowego,
  • pomocne przy wzdęciach,
  • regenerują pracę jelit,
  • odkwaszają i oczyszczają organizm,
  • pomocne w chorobach metabolicznych (np. dna moczanowa, reumatyzm),
  • dobrze działają na trawienie.

Dołączenie goryczek do naszej diety przynosi wiele korzyści dla naszego organizmu. A więc pozostaje pytanie skąd najlepiej dostarczać goryczek? Odpowiedź jest prosta z ziół i przypraw.

Oto kilka najciekawszych goryczek, według zestawienia nomak.pl „Goryczki TOP 10”:

  1. Cykoria podróżnik.
  2. Karczoch zwyczajny.
  3. Mniszek lekarski.
  4. Pokrzywa zwyczajna.
  5. Korzeń goryczki.
  6. Korzeń arcydzięgla litwora.
  7. Czystek.
  8. Galanga.
  9. Kurkuma.
  10. Ostropest plamisty.

Red.

Czytaj:

Produkty fermentowane – źródło naturalnych antybiotyków

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ