Marchew to warzywo, o którego wartościach odżywczych decydują witaminy, minerały i przeciwutleniacze. 4 kwietnia obchodzimy co roku Dzień Marchewki. Ma ona właściwości zdrowotne nie tylko w postaci surowej, ale także w formie soków, musów i smoothies, co potwierdza m.in. oznaczenie Certyfikowany Produkt (CP) na opakowaniach.

Marchew jest źródłem potasu, witamin C, B1, E, dodatkowo ma wysoką zawartość witamin B6, K, a przede wszystkim beta-karotenu, który jest niezwykle ważny w codziennej diecie.

Beta-karoten jest przekształcany w naszym organizmie w witaminę A, która wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego i przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu żelaza. Jest też świetnym wsparciem dla skóry, pomaga zachować jej zdrowy wygląd. Dodatkowo wspiera funkcjonowanie błon śluzowych i wzroku – mówi dr hab. inż. Dariusz Włodarek, dietetyk i żywieniowiec, kierownik Zakładu Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Warzywo cechuje dodatkowo wysoka zawartość flawonoidów, wykazujących właściwości antyoksydacyjne i chroniących układ krążenia.

Te związki chemiczne to świetne wsparcie dla układu sercowo-naczyniowego, bo obniżają ciśnienie krwi, jednocześnie hamując odkładanie się cholesterolu na ściankach naczyń krwionośnych. Marchew ma więc bardzo kompleksowe, pozytywne oddziaływanie na organizm. Już zaledwie 200 g tego surowego warzywa lub 200 ml soku zaspokaja w całości dzienne zapotrzebowanie na witaminę A – wyjaśnia Dariusz Włodarek.

Marchew we właściwych ilościach wspiera funkcjonowanie naszego organizmu. Warto wprowadzić ją do codziennej diety między posiłkami. Może być spożywana na surowo i w postaci przetworzonej. W sklepach znajdziemy wiele produktów, jak smoothies, soki i musy, które zachowują całą paletę wartości odżywczych warzyw i owoców, z których zostały wyprodukowane.

Warto czytać etykiety, aby sprawdzić, co dokładnie znajduje się w produkcie. Na każdym opakowaniu znajduje się tabela wartości odżywczych i wykaz składników. Nie zawsze mamy czas analizować każdą informację, dlatego warto zwracać uwagę na certyfikaty jakości, które są potwierdzeniem zawartości składników odżywczych. Dla produktów owocowo-warzywnych wprowadzono system, w ramach którego weryfikowane są składy przetworów. Po pozytywnym zaopiniowaniu przez ekspertów, nadawane jest prawo do umieszczenia na opakowaniu oznaczenia Certyfikowany Produkt (CP).

Jest to gwarancja, że w produktach polskich producentów znajdziemy wszystkie wymienione na etykiecie witaminy, mikro i makroelementy. Na te produkty zwracajmy więc szczególną uwagę, poszukując przetworów marchewkowych, i nie tylko, na sklepowych półkach – zaleca Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.

Marchew charakteryzuje się bogactwem wartości odżywczych w połączeniu z niską kalorycznością – zaledwie 80 kcal w zalecanych 200 g.

Red.

Czytaj:

Co kryje w sobie sok jabłkowy?

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ