W 2016 r. kupiliśmy go więcej niż w poprzednim roku i wydaliśmy na nie więcej pieniędzy. Wzrost zakupów i spożycia masła jest główną przyczyną, dzięki której rośnie o 2 proc. cała kategoria tłuszczów żółtych.

Polacy stają się coraz bardziej wymagający, jeśli chodzi o produkty spożywcze. Oczekują, aby były one wysokiej jakości, naturalne i nie zawierały konserwantów – deklaruje tak odpowiednio: 22, 22 i 26 proc. Polaków.

Produkt tradycyjny

W powszechnej opinii masło, na tle innych tłuszczów, jest postrzegane, jako produkt tradycyjny, a przez to bardziej naturalny i niezawierający konserwantów. W efekcie obserwujemy jego zwiększoną konsumpcję. W 2016 r. Polacy kupowali go nieco więcej (wzrost wolumenu na poziomie 1 proc.) i wydali na nie więcej pieniędzy (wzrost wartości tej subkategorii o 11 proc.).

Jednocześnie inne subkategorie tłuszczów żółtych radzą sobie gorzej. Polacy kupują coraz mniej margaryn i miksów, czego konsekwencją jest spadek wolumenu i wartości sprzedaży o odpowiednio 9 i 12 proc. Segmenty te, w przeciwieństwie do masła, zanotowały także spadki częstotliwości zakupu, co więcej, mniej nabywców również powtórzyło ich zakup.

Trudna sytuacja margaryn i miksów nie wpłynęła jednak negatywnie na cały rynek tłuszczów żółtych w ujęciu wartościowym. Silny wzrost subkategorii masła spowodował, że cały rynek wzrósł w 2016 r. o ponad 2 proc.

Dyskonty w natarciu

Różnice w sytuacji poszczególnych subkategorii produktowych to nie jedyny trend związany z rynkiem tłuszczy żółtych warty podkreślenia. Analiza zmian na tym rynku przez pryzmat kanałów sprzedaży wyraźnie pokazuje dynamiczne zmiany w sile poszczególnych kanałów.

Kanał dyskontowy jest największym beneficjentem tej kategorii. To właśnie w tym kanale obserwujemy wzrost zarówno wolumenu, jak i wartości sprzedaży tłuszczy żółtych (odpowiednio o 2 i 14 proc.). Oczywiście dzieje się to kosztem innych kanałów, w tym hipermarketów. Spośród przeanalizowanych sieci hipermarketowych najlepiej poradził sobie Carrefour, który przyciągnął nowych nabywców do kategorii, a także więcej z nich powtórzyło tam jej zakup.

O badaniu

Analizy powstały na podstawie danych pochodzących z:

  • Prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
  • Raportu „Polska na widelcu. Zwyczaje żywieniowe Polaków 2016” przeprowadzonego metodą badania typu omnibus (wywiady face-to-face CAPI), zrealizowanego w połowie listopada 2016 roku na reprezentatywnej ogólnopolskiej, losowej próbie Polaków N=1000 w wieku powyżej 15 roku życia.

Źródło: GfK

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ